About Me

My photo
EVERYONE has the right to choose THE BEST for him/herself and NOBODY has the right to ask WHY they do so :)

Followers

Sunday, July 15, 2012

masyarakat sekeliling

Bimillahirrahmanirrahim dan assalamualaikum
Setelah setengah tahun aku tak meng”update”blog ni aku bolah nampak blog ni da bersawang dan berhabuk *tiup sket..fuhh fuhh!! Imaginasi kene tinggi okheyy.. berbalik kepada tajuk diatas. Cuba korang tengok dan perhatikan masyarakat sekeliling korang tu..aku selalu perhatikan golongan2 masyarakat yg aku selalu jumpa. Contohnya golongan student, pensyarah, anak muda kampung dan veteran kampung.

Aku tak nafikan aku memang berasal dari kampung. Kampung Pangkal Gong, Kelantan. Masa aku sekolah dulu aku kurang bergaul dengan masyarakat sekeliling. Aku keluar rumah bila perlu sahaja. Parent aku larang aku keluar merayau-rayau, naik motor masuk kampung orang. No way la. Daughter is a daughter. Stay at home 24/7. Kawan2 sekolah aku semua pandai bawak motor. Aku je terkontang-kanting sebab parent aku xdedahkan aku dengan benda2 mcm tu. Kalau aku pandai bawak motor memang xlekat kt rumah lah kn.

Lepas SPM aku merantau sambung belajar kt Kuantan for 3 years. Bila aku da kenal bandar Kuantan aku rasa bebas. Tapi sebebas mana pun aku kat sana aku kena pandai bawak diri aku. Masyarat sana x sama dengan masyarakat yang pernah aku kenal kt kampung. Bandar Kuantan yang penuh dengan tempat hiburan, kelab malam merata2. Aku bertuah dapat kenal dengan kawan2 yang boleh diharap. Dari sem1 smpai sem6 aku hidup dengan diorng. Susah senang kami bersama. We always there for each other. Kalau aku dapat kwan yang xberapa elok aku rasa hidup aku huru hara. Pelajaran kelaut semua. Mereka masyarakat sekeliling aku yang aku sanjung sepanjang aku di Kuantan.


mereka aku sanjung :)

Sekarang aku dah keluar dari kehidupan Kuantan. Aku balik semula ke kampung. Sebulan aku dirumah aku tak jumpa mana2 kawan sekolah aku dulu. Aku ada jugak contact one of them but sometime we can call it “a friend in need”. Dulu masa aku belum habis belajar boleh kata tiap hari call tanya bila balik. Nk cari keje sama2. Tapi bila aku dah balik die pulak yg senyap. Never mind lah. Salah sorang masyarakat yg selfish. Abang aku suruh aku keje kt kilang dia tapi aku tak nak. Alasannya pekerja kilang tu semua selfish. Masih amalkan perangai berpuak2, cakap2 belakang. Ape semua tu? Aku xfaham perangai diorng. Yang tua perangai mcm budak2 sekolah menengah. Xpuas hati cakap2 belakang. Mengumpat org tu kutuk org ni. Yang muda pulak jenis dengki, suke kipas bos. Diorng hidup dengan masyarakat yang sama dari kecik smpai ke tua. Sebab tu masing2 fikiran xberkembang. Paling tinggi pelajaran tahap SPM je. Yg dah ada SPM bagus taknak smbung belajar. That’s why diorng jadi mcm tu. Nk harapkn gaji keje kilang xbwak kemana lah. Lain la diorng tu hidup dengan masyarakat yg ada wawasan. Automatically diorang pun akan berwawasan.
Panjang lebar aku berleter ye….. to be continued..





tak kan bace je. keyboard panggil tu

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...